Schermtijd, wat doe je ermee?

Schermtijd is onlosmakelijk verbonden met de tijd waarin we leven. Zeker in deze tijd waarin we thuis moeten blijven en er veel van ons gevraagd wordt. Maar hoe houden we het gezond? Is dat uurtje langer nu echt zo slecht? Het zijn vragen die veel ouders juist nu bezighouden.

Houd afstand

Niet alleen tot elkaar moeten we nu afstand houden, ook tot je beeldscherm of (school) boek. Probeer het scherm of het boek op minimaal 30 cm afstand te houden. (ook) In dit geval geldt: hoe verder hoe beter, al moet het natuurlijk wel werkbaar blijven. Het gaat erom dat je niet met je neus op het scherm of bladzijde zit.

Houding

Denk om je nek en rug. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 40% van de jongeren nekklachten heeft en 33% heeft last van zijn of haar rug. Laat je hoofd niet hangen en houdt de rug recht. Dit klinkt wat ouderwets, maar hier komt het wel op neer. Lees hier meer over een goede (werk) houding.

20-20-2

Maak de 20-20-2 leefregel onderdeel van de dagelijkse routine:
– na 20 minuten dichtbij kijken
– een onderbreking van 20 seconden om in de verte te kijken
– en minstens 2 uur per dag buiten zijn/spelen

Schermvrije zone

Creƫer een plek of moment waarbij schermen en boeken even niet welkom zijn, bijvoorbeeld tijdens de maaltijden. Wellicht zijn de gespreksonderwerpen in deze periode van #blijfthuis wat opgedroogd? Maak een kletspotje. Neem een lege pot en stop daar briefjes in met (opgezochte) gespreksonderwerpen. Zo leer je elkaar weer op een andere manier kennen.

Slapen

Uit datzelfde onderzoek is gebleken dat 41% van de jongeren slechter slaapt door een telefoon in bed. In tijden van onzekerheid en stress is slapen van nog groter belang. Als een telefoon op de slaapkamer niet noodzakelijk is, leg deze dan op een vaste plaats in de woonkamer.