Zorg voor ogen

De stijging van het schermgebruik bij kinderen vanwege de coronacrisis is een zorgelijke ontwikkeling. Doordat we meer thuis zijn neemt het dagelijks gebruik van schermen een nog grotere vlucht én wordt er weinig buiten gespeeld. We moeten werken én de kinderen bezighouden. Een scherm is dan een makkelijke oplossing. Deze stijging van schermtijd blijkt uit het onderzoek van Netwerk Mediawijsheid. Maar dit is niet zonder gevaar! Weinig buitenlicht en veel dichtbij kijken kan op de langere termijn zorgen voor bijziendheid (myopie); in 2050 is hoge myopie de belangrijkste oorzaak van blindheid en slechtziendheid. Denk je dat je kind (hoge) myopie ontwikkelt? Misschien herken je een van deze signalen.

Maak de 20-20-2 leefregel onderdeel van de dagelijkse routine

– na 20 minuten dichtbij kijken  
– een onderbreking van 20 seconden om in de verte te kijken 
– en minstens 2 uur per dag buiten zijn/spelen 
Jan Roelof Polling legt het in onderstaande filmpje helemaal uit.

#20seconden

Inmiddels is Nederland zich aardig bewust van de duur van 20 seconden, denk aan de ‘handenwas-regels’ om de verspreiding van corona tegen te gaan. Een pauze van 20 seconden na 20 minuten dichtbij kijken (schermen, schoolwerk) zorgt voor een gezonde groei van het oog.

Een onderbreking van 20 seconden klinkt misschien saai, of zelfs irritant terwijl je net een level wilt uitspelen van je favoriete spel. Maar in 20 seconden kun je een hoop leuks doen! Denk er eens over na… Houd bijvoorbeeld 20 seconden je adem in terwijl je naar de horizon kijkt. Probeer je hoofd als een uil zo ver mogelijk van links naar rechts te draaien en focus je ogen op wat je ziet terwijl je draait. Ren zo vaak als lukt de trap op en neer of schenk in no-time een glas drinken in voor jezelf.
Maak er een filmpje van en deel dit op social media met #20seconden, dan zien wij het ook!

Twee uur naar buiten

Elke dag opnieuw twee uur naar buiten, terwijl je thuis moet blijven valt niet mee. Hoe dan!? Tja, het is even puzzelen in het begin, maar het helpt als je er een gewoonte van maakt. Kies er bijvoorbeeld voor om de activiteiten die je toch al onderneemt naar buiten te verplaatsen, zonder dat je de huidige maatregelen vergeet; houd afstand en blijf dicht bij huis. Lees hier onze tips hoe je tijdens deze coronacrisis toch twee uur buiten kunt zijn.